Benut het gigantisch potentieel van duaal leren

Voorbije weekend werden de resultaten bekend gemaakt van de pilootprojecten duaal leren. In drie jaar tijd is het aantal leerlingen gestegen tot 1094 leerlingen. De populairste richtingen zijn haarverzorging, elektrische installaties en zorgkundige. Een positief signaal waarmee duaal leren als leerweg in ons opleidingslandschap niet meer weg te denken is en een antwoord biedt op de krapte op de arbeidsmarkt. Maar het potentieel is groot, heel groot. Willen we het potentieel van duaal leren ten volle benutten zetten we best in op 2 opportuniteiten: 1) maximaliseer de diversiteit van duale trajecten (TSO, STEM) en 2) zet in op een diverse doelgroep van duaal leren (hoger onderwijs, werknemers).

 

1 september 2016 werd het startschot gegeven van duaal leren in Vlaanderen. Met 6 trajecten en 140-tal leerlingen kreeg het combineren van leren op school en leren bij één of meerdere werkgevers  in het secundair onderwijs vorm. Ondertussen is het aantal leerlingen fors toegenomen en studeerden de eerste duale leerlingen af. Vanuit onderwijs en arbeidsmarkt komen tal van positieve signalen over de uitstroom-en doorstroom mogelijkheden van de jongeren naar de arbeidsmarkt of naar hoger onderwijs. Duaal leren als leermethode biedt mogelijkheden voor velen, voor de arbeidsmarkt, voor leerlingen, studenten en bedrijven. Laat het grote potentieel van duaal leren niet onderbenut.

 

Maximaliseer de diversiteit van duale trajecten

In de berichtgeving van dit weekend werd de top drie van de populairste richtingen meegegeven. Haarverzorger, elektrische installaties en zorgkundige. Allemaal richtingen waar er grote vraag naar is op de arbeidsmarkt. En die vraag beperkt zich niet tot die drie studierichtingen. Op basis van de cijfers van SYNTRA Vlaanderen blijkt dat voor de 50 tal richtingen die op dit ogenblik in duaal worden aangeboden het potentieel dubbel zo groot is als het aantal leerlingen die vandaag duaal leren. Bij het aanbod zien we dat er veel plaatsen zijn voor operatoren in tal van sectoren, de bouwsector alsook bij richtingen als slager en bakker.

Naast het potentieel bij reeds bestaande duale richtingen is er ook veel vraag om nieuwe richtingen duaal aan te bieden en dit in een diversiteit van richtingen gaande van technische profielen tot STEM-opleidingen. Op dit ogenblik zijn er slecht 4 van de 50 richtingen Technische opleidingen en 3 sense opleidingen. Toonaangevende bedrijven zoals Proximus, Mercedes, Engie alsook het Global apprenticeship network (leden oa Adecco Group, IBM, Microsoft) hebben vele duale plaatsen ter beschikking en hebben bedrijf-en sectoroverschrijdend noden in kaart gebracht maar de nodige  trajecten worden nog niet duaal aangeboden. Het aanbod van duaal leren is dus veel hoger dan de 2580 plekken op vandaag. Het uitbreiden van het aantal richtingen zeker in technische en STEM richtingen zou het potentieel van duaal leren dus nog sterk kunnen verhogen.

 

Benut duaal leren als leerweg in gans het opleidingslandschap

Dat duaal leren gestart is in het secundair onderwijs is een geweldig gegeven. In veel van de onsomringende landen wordt duaal leren echter als leermethode gebruikt in alle verschillende soorten opleidingen gaande van secundair tot hoger onderwijs tot opleidingen voor werknemers. We zien ook in het hoger onderwijs in Vlaanderen dat duaal leren aan belang wint. Verschillende piloot projecten zijn reeds lopende. In Vives loopt er een duale bachelor elektromechanica, aan de Hogent heb je retailmanagement dat duaal wordt ingericht als ook de bachelor elektromechanica. Karel de grote Hogeschool ism met de AP hogeschool en Essencia richten een bachelor chemie in. Ook het interuniversitaire programma Master in Enterprise Architecture is een duale master waarbij een groot deel van het traject in samenwerking met de bedrijfswereld werd opgemaakt en waar het traject plaatsvindt binnen bedrijven. Eenzelfde verhaal vinden we terug bij de Masters en alternance: Gestion de la production, Services généraux, een samenwerking tussen ICHEC en ECAM en Agoria.  Steeds wordt het opleidingstraject vorm gegeven samen met het bedrijfsleven en neemt het aanleren van de competenties door de werkgever een aanzienlijk deel van het traject in beslag. Wat belet ons om de duaal leren als een leerweg verder te integreren in gans het opleidingslandschap zodat iedere leerling, student, werknemer de kans krijgt om de weg hetzij voltijds hetzij duaal verder te leren.

 

 

 

 

Leave a Reply